Strona główna > Wybór sprzętu biurowego > Kiedy jest zły moment na wykorzystanie pracy zespołowej?

Ciągle słyszymy o pracy zespołowej i o tym, dlaczego jest ona tak ważna dla firmy.

To prawda, to na pewno, ale czy są takie sytuacje, kiedy praca zespołowa nie jest właściwym rozwiązaniem? Czy jest czas, kiedy praca indywidualna jest lepszym wyborem lub drogą do przodu?

Oczywiście, że tak, ale trzeba mieć świadomość, że jest ich niewiele. Większość ludzi woli pracować w zespołach. Jeśli przeprowadzilibyście teraz słomkowy sondaż, okazałoby się, że firma, której misją jest praca zespołowa, ma większe szanse na odniesienie sukcesu, ponieważ jej pracownicy są zaangażowani i cieszą się swoją rolą.

Nie oznacza to jednak, że nie zdarzają się sytuacje, w których pracownicy chcą trochę spokoju, być może chcą pracować sami przy biurku i skupić się na wykonywanym zadaniu.

Praca w zespole nie oznacza, że siedzisz obok kogoś i cały czas rozmawiasz. Możesz mieć odpowiedzialne zadanie w zespole i musisz to dokończyć samodzielnie, aby zrealizować cel zespołu. Kiedy patrzysz na pracę zespołową w ten sposób, jest ona w rzeczywistości o wiele bardziej złożona niż się wydaje!

Sprawdź tę infografikę, która mówi o rzeczach, które robią najlepsze zespoły.

Source - https://twitter.com/haberurology/status/1088528120733450240

Tak więc wiemy, że praca zespołowa działa i wiemy, że jest świetna w odpowiednich okolicznościach, ale kiedy jest zły czas na użycie tego typu metody pracy?

Głównym przykładem tego, kiedy praca zespołowa nie jest odpowiednia, jest sytuacja, kiedy mamy do czynienia z bardzo delikatnym tematem, być może z informacjami niejawnymi. W takim przypadku należy przeprowadzić ocenę ryzyka, aby dowiedzieć się, czy praca zespołowa jest dobrym wyborem i czy udostępnienie informacji więcej niż jednej osobie jest rozsądnym wyborem.

Jeśli okaże się, że nie, wówczas praca zespołowa nie jest najlepszym wyborem. Prawdopodobnie jedna lub dwie osoby mają dostęp do informacji i to wszystko. Zadanie zostanie prawdopodobnie wykonane przez jedną osobę i być może sprawdzone przez inną. Samo w sobie może to być sklasyfikowane jako praca zespołowa, ale bardziej prawdopodobne jest, że będzie to współpraca.

Jak zachować poufność w środowisku zespołowym

Jeśli musisz zaangażować więcej niż jedną osobę w wykonanie poufnego zadania, musisz zadbać o to, by poufność informacji wrażliwych była traktowana bardzo poważnie.

Oczywiście pracownicy rozumieją już znaczenie dyskrecji, ale trzeba to powtórzyć przed rozpoczęciem zadania. Tylko ci, którzy muszą znać informacje, powinni je znać, a wszyscy inni powinni pozostać poza nawiasem.

Wszelkie dyskusje, które odbywają się przy stole w sali konferencyjnej i dotyczą tego zadania, powinny odbywać się w warunkach poufnych, tzn. należy upewnić się, że pomieszczenie jest dźwiękoszczelne, że nikt inny nie będzie wchodził do pokoju, a także zminimalizować ilość papierowej roboty, aby zmniejszyć szanse na to, że ktoś przypadkowo zostawi jakiś papier.

Wszyscy wiemy, dlaczego praca zespołowa jest ważna w miejscu pracy, ale musisz również zrozumieć, że każde zadanie powinno być oceniane pod kątem najlepszego sposobu jego wykonania. Jeśli uważasz, że wspólna praca nad tym konkretnym zadaniem nie jest odpowiednia, to być może w danym przypadku lepszym rozwiązaniem będzie praca indywidualna.

Powinniśmy jednak starać się zminimalizować liczbę sytuacji, w których koncentrujemy się wyłącznie na pracy indywidualnej. Praca zespołowa jest znacznie lepszym rozwiązaniem w większości przypadków, a jeśli można współpracować i pracować razem, to okaże się, że zadanie jest wykonane znacznie szybciej, bardziej szczegółowo, z mniejszą liczbą błędów i znacznie mniejszym stresem dla osób zaangażowanych.

Tylko wtedy, gdy masz przed sobą zadanie, jako lider zespołu, możesz zdecydować, czy jedna lub więcej osób nadaje się do jego wykonania.